Introducción:
Este proxecto, que consiste na recuperación da memoria Histórica sobre os sucesos da Guerra Civil na comarca onde vive o noso alumnado, introdúcenos en conceptos de Memoria Histórica a través dun proceso de aprendizaxe activo e ameno desenvolvendo competencias transversais tales como o sentido crítico, o traballo en equipo, a toma de decisións e a creatividade así como o desenvolvemento dunha cidadanía activa e un mellor coñecemento sobre o pasado que ten influencia segura na sociedade na que vive o alumnado na actualidade.
Dando ao alumnado o coñecemento histórico de feitos pasados concretos e aprendendo que todo contribúe á construcción da identidade e da memoria colectiva, estamos animando a analizar críticamente cómo se recordan estes feitos axudando así a entender a sociedade na que viven.
Obxectivos do proxecto:
A metodoloxía:
Recurrimos a unha metodoloxía europea chamada "Sharing European Memories at school", traballando coa memoria histórica na aula. Inicio | SEM@s (aranzadi-zientziak.org)
Esta metodoloxía defínese cunha serie de pasos ou secuencias didácticas que se van adaptando según o nivel educativo:
Fase 1: Análise dos conceitos de historia e memoria. Diferencias. Guerra civil española e posguerra.
Fase 2: Entrevistas as familias do alumnado que viviron ou escoitaron historias dos feitos históricos estudados, no noso caso, a guerra e a posguerra civil española.
Fase 3: Análise das entrevistas no contexto histórico, dende unha mirada que inclúa o papel das mulleres, a fame e a pobreza e a dureza xeral da época.
Fase 4: Elaboración dun traballo creativo que combine información histórica con memorias descubertas, dende un punto de vista crítico.
Fase 5: Coñecer e compartir experiencias levadas a cabo noutras escolas a través dos seus materiais, creacións e experiencias persoais sobre a memoria.
Departamentos participantes:
Departamentos que participan no proxecto: Xeografía e Historia, Lingua galega, Tecnoloxía, Antropoloxía, Lingua castelá e Latín.
Cursos que participan: 1º, 2º, 3º e 4º ESO. 1º Bac e 2º Bac.
Resultados da investigación do alumnado de 4º ESO sobre a Memoria Histórica e as súas pegadas a día de hoxe.
Nas aulas de Tecnoloxía e Dixitalización en 1º ESO, realizamos traballo creativo a partir das entrevistas realizadas nas casas aos familiares do alumnado sobre historias da guerra e a post-guerra.
O primeira paso foi a recollida de historias, que se complementaron cun debuxo transformado coa aplicación "Befunky" de deseño gráfico. Posteriormente realizaron un vídeo cos eses debuxos e a historia con sensación de movemento. E, finalmente, un POP-UP de cartolina coa mesma temática, que vai ser presentado ao alumnado de 6º de primaria como parte do proceso da xornada de acollida que temos o 5 de Xuño.
Pod-cast realizado en 4º ESO, na materia de Lingua galega no marco deste proxecto MEMORIA, coa colaboración de Tecnoloxía.
REALIZACIÓN DE VIDEOS
A partires da información obtida no ámbito familiar, realizaron un vídeo en CANVA que reflexa a historia debuxada. Os resultados son os seguintes:
O seguinte vídeo está realizado a partires de enquisas realizadas na familia do alumnado do Departamento de Filosofía, na materia de Antropoloxía de 1º Bac e Psicoloxía de 2º Bac. Tantos as preguntas da enquisas como a montaxe do vídeo levou unha mirada feminina, analisando as dificultades que atravesaron as mulleres na época da guerra e a posguerra.
REALIZACIÓN DE POP-UPS
Como parte do traballo creativo, e aproveitando os debuxos realizados inspirados na historia da guerra civil recollida na casa, deseñaron un POP-UP que explica a historia. A idea é que o alumnado de 6º de primaria que chega na xornada de acollida de Maio, teña algún proxecto feito por nós para que lle resulte atractivo o instituto.
Investigamos que é a Memoria Histórica e o tratamento a nivel institucional que se fai da mesma na actualidade. Comparamos o tratamento que se lle da a estos sucesos en dous paises que sufriron un réximen fascista como a Alemaña nazi e a España franquista. Esto faise na materia de Historia do Mundo Contemporáneo en 1º de Bac e os resultados preséntanse a continuación:
Lola Varela, docente xubilada e especialista en coeducación, visitounos este curso, concretamente achegouse ás aulas de 2ºESO e 2º BAC. Falounos da República, do golpe de estado e da posterior represión da Galiza, especialmente sobre as mulleres, e tamén puxo en valor a guerrilla galaica.
Dentro do proxecto Memoria Histórica o alumnado de 4º ESO sumámonos a un club de lectura coordinado pola profesora de Lingua Galega. Lemos dous títulos: unha novela, Agosto do 36, de Xosé Fernández Ferreiro e unha pequena obra de BD, Compañeiros, de Xosé Tomás. Agosto do 36 conta unha historia de amor e terror, a que viven dous mestre de ideoloxía republicana na época da guerra civil. Compañeiros relata un suceso real, o intento de fuxida duns republicanos desde O Portiño, na Coruña. Por certo que queremos agradecer a xenerosidade da Comisión da Recuperación histórica da Coruña que nos enviou de balde varios exemplares. Cada un/unha de nós escolleu fragmentos que lle gustaran ou impactaran especialmente. A partir deles creamos poemas, reflexións, debuxos.. e logo puxemos todo en común. Ambas as dúas lecturas permitíronnos coñecer mellor como se viviu a represión e tamén o medo e mais a valentía duns homes e mulleres que defenderon a liberdade e a democracia en tempos ben complicados.
Como parte da programación deste proxecto, o alumnado de 4º ESO e as profesoras, fumos de visita aos lugares da represión na cidade de Pontevedra co profesor Xosé Álvarez Castro, investigador e escritor de libros sobre a represión en Pontevedra. O recorrido foi o seguinte:
1. Ponte do Burgo.
- Referencia a lugares de execucións: Alto da Caeira e Avda de Bos Aires. Impacto na poboación pontevedresa.
- As mulleres como vítimas e como protagonistas na resistencia. As protestas na praza de abastos na década dos corenta. As mulleres no estraperlo.
2. Teatro Principal.
- A represión da masonería (referencias masónicas na zona) e do galeguismo (sede do partido galeguista).
3. Monumento héroes de Ponte Sampaio.
- O golpe militar. Resistencia no concello. Bando de guerra.
4. Palco de música da Alameda.
- Resistencia no goberno civil. Os consellos de guerra.
5. Edificio da antiga Normal e delegación de educación.
- Represión do profesorado.
- Cárcere provisional. Cerca está o antigo cárcere provincial (Audiencia). Condicións das prisións.
- As “sacas”.
6. Praza de Barcelos.
- Centros de represión: Cuartel da Garda Civil e da Garda Cívica. Os “paseos”.
Ao longo deste curso o alumnado de 2º ESO realizou unha serie de entrevistas sobre como se viviu o franquismo na nosa contorna. Así, puideron conversar con familiares e veciños/as arredor desta época afastada no tempo pero próxima na memoria. Parabéns polo seu traballo e grazas a todas as persoas que participaron.
Velaquí unha pequena mostra do traballo realizado:
Pincha nas seguintes ligazóns para acceder ao contido doutras entrevistas realizadas polo alumnado de 2º ESO:
Páxina web creada pola profesora Isabel Torres Jack. Departamento de Tecnoloxía do IES de Ponte Caldelas
Esta página web ha sido creada con Jimdo. ¡Regístrate ahora gratis en https://es.jimdo.com!